logo banner
21. nov 2009 12:59  

Hvis din EGR ventil driller..

Hey

Det startede med min swift 1.3 fra 2005 begyndte at drille når den skulle holde i tomgang, den gik langt ned i omdrejninger og var ved at gå ud, og når den var varm og skulle starte, ville den ikke starte medmindre man gav lidt gas.
Motorlampen lyste også, sådan her afhjalp jeg selv problemet.

Jeg fandt ud af det var EGR ventilen efter jeg fik en tester på hos Suzuki.
EGR (exhaust gas regulator) den regulere udstødningsgas til indsugningen og gør også at bilen forurener mindre.

Eftersom det jo er udstødningsgas der løber igennem den, kan den nemt sode til, så ventilen sætter sig fast.

Her sidder ventilen:
Forum billede

Sådan ser den ud:
Forum billede

1. Start med at pille minus kablet af batteriet (så er du også sikker på motorlamben holder op med at lyse når du er færdig).

2. Pil strømstikket af EGR ventilen (lyseblå cirkel).

3. Hvis det er muligt kan du nøges med at skrue de 4 skruer af øverst i hvert hjørne på ventilen (røde cirkler), hvis ikke skal du afmontere den helt fra motorblokken og udstødningsindtaget, det gøres ved at afmontere 4 bolte (Grønne cirkler) så er hele ventilen til at pille af, og derefter kan du skrue de 4 skruer af.

4. Når du så har skruet de 4 skruer af kan du pille overdelen af, den skal der ikke gøres noget ved.

5. Når du så har selve ventilen i hånden kan du se selve ventil "stemplet" som sidder med en fjedder i toppen. Hvis du trykker på den springer den garanteret ikke op ad sig selv, hvilket den SKAL gøre.

6. Tryk og drej en masse på den og giv den evt. lidt wd40 eller andet olie så den glider bedre. Når du har gjort det lidt skulle den gerne kunne springe op ad sig selv. Og når den så kan det, så har du faktisk løst problemet.

7. Samml det hele igen - husk kablet til batteriet igen- og kør en tur. Nu skulle lampen gerne være holdt op med og lyse og den skulle gå stabilt i tomgang igen smilie

Håber denne guide kan være til nytte, da jeg har hørt at flere har haft problemet, og dne ny ventil er halvdyr!

21. nov 2009 13:22  

1

Meget godt illustreret.
Kudos!
21. nov 2009 13:39  

2

Glemte lige at skrive at hvis du ikke kører med sportsfilter eller som jeg, har pillet resonansboksen af, er det klart nemmest at komme til hvis du piller luftfilteret af først.
21. nov 2009 13:50  

3

virkelig en god guide!

thumbs up!
24. jun 2010 15:46  

4

Tror da helt sikkert det hjælper.. det er lige præcis det min den gør nu .. den står ikke normalt i tomgang.. og skyder lidt når man skifter gear ..
men tør ikke og gå igang med sådan noget selv .. så sender min bil ind til en mekker imorgen .. og viser ham det link her.. så kan de prøve det (:
24. jun 2010 15:53  

5

kan den blive mere på virket hvis man har andet uds. og mellem rør på??
27. okt 2010 19:38  

6

Lav lige guiden når det er en diesel. Fik lige lov til at rense sådan en på garanti, Damn! smilie... - Suzuki foreskriver 9,5 time, og de plejer ikke at være fedtede med tiden...
Rep. af biler - sker hver eneste dag
27. okt 2010 21:24  

7

What!?
9.5 timer?
Det må være en fejl. Eller de har lavet noget andet.
Udfra guiden over ser det ud til at kunne laves på 1-2 timer.
Hurtigere for en erfaren mekaniker.
27. okt 2010 21:59  

8

den du se er en benzin og den suzukihansen snakke om er en diesel og der skriver suzuki at man skal tage indsugning af og rense den, så tager det 9.5 time
27. okt 2010 22:08  

9

1 Til 2 timer? hehe det tog mig altså kun omkring 20 minutter. ved ikke hvordan den sidder på en diesel desværre
21. nov 2010 11:27  

10

På en benziner tager det max ti minutter... - men det var som alto skriver, altså en diesel... Puha for en omgang...
Rep. af biler - sker hver eneste dag
21. nov 2010 18:30  

11

Har et spørgsmål. Min er begyndt nå jeg tænder den og gå ned i omdr. ligesom den er ved at gå ud. Køre ujævnt i tomgang føles somom den ikke få nok og leve af. Er det samme problem som det her ??????????
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
21. nov 2010 19:31  

12

kunne måske være det samme, er det både når den er kold og varm?
22. nov 2010 15:33  

13

det er kun nå den er kold
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
23. sep 2012 10:51  

14

nogen der har billederne endnu?
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=42627
23. sep 2012 15:12  

15

Det ville ville være rart hvis man kunne se billederne der er bare et rødt x. smilie
16. okt 2012 17:51  

16

Jeg har lige fulgt vejledningen ovenfor, da min egen Swift fra 2006 kørte elendigt i tomgang. Nu kører den perfekt igen!

Jeg tog lige lidt ekstra billeder undervejs, da de oprindelige vist ikke findes mere. Glemte dog at tage en, da ventilen var adskilt... (Øv, kan ikke vedhæfte billederne...)

Eneste problem jeg stødte på undervejs, var at en af skruerne i selve ventilet knækkede, da jeg forsøgte at løsne den. Så den måtte bores ud. Jeg monterede derfor 4 nye skruer smurt med lidt kobberfedt i tilfælde af at problemet skulle komme igen senere.

Her er forøvrigt også et link til en værkstedsmanual til Swiften. Den er super god og kan gemmes på egen PC!

content.yudu.com/Library/A1h3hm/2004presentMkVSuzuki/resources/2.htm
16. okt 2012 19:43  

17

Er der slet ikke nogen som ved hvordan man gøre det på en diesel??
7. mar 2013 14:10  

18

Stadig ikk noget nyt til diesel???

Hvordan med de billeder der mangeler på side 1???
19. jun 2017 19:33  

19

Z skrev:
Hey

Det startede med min swift 1.3 fra 2005 begyndte at drille når den skulle holde i tomgang, den gik langt ned i omdrejninger og var ved at gå ud, og når den var varm og skulle starte, ville den ikke starte medmindre man gav lidt gas.
Motorlampen lyste også, sådan her afhjalp jeg selv problemet.

Jeg fandt ud af det var EGR ventilen efter jeg fik en tester på hos Suzuki.
EGR (exhaust gas regulator) den regulere udstødningsgas til indsugningen og gør også at bilen forurener mindre.

Eftersom det jo er udstødningsgas der løber igennem den, kan den nemt sode til, så ventilen sætter sig fast.

Her sidder ventilen:
Forum billede

Sådan ser den ud:
Forum billede

1. Start med at pille minus kablet af batteriet (så er du også sikker på motorlamben holder op med at lyse når du er færdig).

2. Pil strømstikket af EGR ventilen (lyseblå cirkel).

3. Hvis det er muligt kan du nøges med at skrue de 4 skruer af øverst i hvert hjørne på ventilen (røde cirkler), hvis ikke skal du afmontere den helt fra motorblokken og udstødningsindtaget, det gøres ved at afmontere 4 bolte (Grønne cirkler) så er hele ventilen til at pille af, og derefter kan du skrue de 4 skruer af.

4. Når du så har skruet de 4 skruer af kan du pille overdelen af, den skal der ikke gøres noget ved.

5. Når du så har selve ventilen i hånden kan du se selve ventil "stemplet" som sidder med en fjedder i toppen. Hvis du trykker på den springer den garanteret ikke op ad sig selv, hvilket den SKAL gøre.

6. Tryk og drej en masse på den og giv den evt. lidt wd40 eller andet olie så den glider bedre. Når du har gjort det lidt skulle den gerne kunne springe op ad sig selv. Og når den så kan det, så har du faktisk løst problemet.

7. Samml det hele igen - husk kablet til batteriet igen- og kør en tur. Nu skulle lampen gerne være holdt op med og lyse og den skulle gå stabilt i tomgang igen smilie

Håber denne guide kan være til nytte, da jeg har hørt at flere har haft problemet, og dne ny ventil er halvdyr!
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio