logo banner
7. nov 2009 02:47  

Åbent luftfilter vs. indsatsfilter i original boks

heeeeej allesammen

Jeg har gået og grublet lidt over hvilke af de 2 versioner som giver bedst effekt

Åbent luftfilter trækker jo bare luft hvor det kan og så godt det nu kan og burde
jo give et dejligt sug.
Men nu så jeg på en challenge racer at de bruger de originale kasser (dog uden den lille, kun den store) med indsatsfilter i. også slog det mig jo.

Hvad er bedst`???
Åbent filter eller Indsats ?????

kom med jeres bud og hvorfor ? smilie

7. nov 2009 09:53  

1

Vel, om et åbent filter kun står på enden af røret for sig selv, suger det jo meget varm luft ind fra motoren.
Varmluft indeholder mindre ilt end kold luft, derfor vil et åbentluftfilter ikke give noget mere effekt. Hellere tabe effekt.

Men leder man frisk kold luft hen til et åbent filter bliver jo det noget annet.

I luftfilter kasse er der som regel ledet frisk luft ind. Så får man den kolde luft, men er kasse og vej til motor lang, har filteret ikke så let for at puste.

Dog skal der tages med at på motorsykler af typen race, er det vanlig med luftfilterkasse hvor kold luft nærmest bliver presset ind pga hastigheten. Jo sterker motorcykelen kører, jo mere tryk bliver det ind i luftfilterkassen, og det fungerer som en "kompressor-light".

Noget der virker dumt effektmessig er at beholde luftfilterkasse, men fjerne deler af det der leder ind til luftfilteret.
Så har man kasseløsning, men uden at den får kold luft forfra, men hellere trekker varm motorluft ind i et kassefilter.
(Effektmessig altså. Bare ved at pille af resonanskassen på den originale Swift luftfilterkasse, så får man federe lyd.
8. nov 2009 09:24  

2

du får stort set ingen mærkbar effekt på en så lille motor. Så vælg kun åbent for lydens skyld. men der er større chance for du ødelægger din luftmængde måler med åbent filter
8. nov 2009 10:44  

3

Og så er der os andre der kører med Spjældhuspotensiometer smilie Der kan du ikke "ødelægge" noget.

Luftstrømmen skal være nøje afstemt med dine benzin dysser, førend at du kan "få noget ud af det"

Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V
8. nov 2009 11:59  

4

Har kørt med åben luftfilter på min simota. det eneste jeg fik ud af det var en masse larm. efter jeg har sat det origanale på igen køre den ca. 2 km/l længere. Og det er ikke til at holde ud og køre med hvis man køre en del på motorvej. Jeg er glad for at jeg har prøvet og køre med det, men er endnu gladere for det er blevet pillet af igen. Ellers er det bare min aldre der trykker smilie
Så er Swiften Solgt......
1,3 GLS 5 Dørs med Sorte Bagruder ,lædergearknop og Røhale sænket 40/40 17 tommer 205/40 GT Hækspoiler.
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio