logo banner
7. jan 2009 20:27  

Mystisk problem på Swift diesel???

Min olietrykslampe begyndte at blinke i går på vej hjem fra job - kører selvfølgeig ind til siden og lader bilen køle lidt af inden jeg tjekker om der er olie på. Det er der masser af, så jeg ringer til mit suzuki værksted for at høre hvad jeg så skal gøre. De mener at det bare er en løs forbindelse eller noget i den stil, men at jeg skal ringe og høre værkføreren om han vil have den op så han kigge på det.

Efter en snak med værkstedet, kører min kæreste så bilen på værkstedet, hvor han får følgende meddelelse:

"Din kæreste kører som en mormor og derfor ryger den uforbrændte diesel retur til bundkarret" !????
Og det er så her min forståelse står fuldstændigt af - kan det overhovedet lade sig gøre? Og er der andre der har eraring med samme "defekt"?

Det skal lige siges, at bilen var til service for 14.000 km siden, hvor der blev skiftet olie. Og i dag tapper de så næsten ½ liter af! Hvis det er noget der er "meget normalt", så ender det sku da med at man kører rundt med en smadret motor fordi olien bliver alt for tynd.

HJÆÆÆÆLP!!!

7. jan 2009 20:40  

1

MEGET MEGET MEGET mærkeligt.

Min Swift Diesel med 10.000km på tælleren begyndte at blinke i olietrykslampen igår på vej på arbejde.
FAE i Århus sagde det var mit olie der var slidt, hvilket jeg synes virker underligt efter blot 10.000km. (Min er med DPF)
7. jan 2009 20:53  

2

Min er også med DPF! Og efter 10.000 burde der sku ikke være dårlig olie på - det er da dem selv der har hældt skidtet på bilen! Har du været på værksted med den?
7. jan 2009 21:00  

3

Nej jeg ringede til FAE og de sagde med det samme at den skulle have skiftet olie. Nu prøver jeg lige at tag ud til Suzuki i Skanderborg og lade dem se på den.
8. jan 2009 08:55  

4

Har snakket med et væld af automekanikere igår og de siger alle sammen det samme - at de prøver at tage røven på mig på Suzuki og at der er noget fundamentalt galt med bilen når den uforbrændte diesel ryger retur og ned i bundkarret - hvilket overhovedet ikke må ske.

Jeg mangler lige at snakke med en enkelt suzuki-mekaniker før jeg er rustet til at køre bilen op på værkstedet igen og hidse mig godt og grundigt op...
8. jan 2009 12:08  

5

Jeg har nu haft fat i Suzuki's erhvervssupport som siger at hvis olielampen BLINKER, så skal olien skiftes - hvis der er mere olie på end sidste gang man tjekkede, kan det være at motoren skal opdateres. Fik at vide at jeg straks skulle køre på værksted og forlange at få olie og filter skiftet. Efterfølgende skal jeg så holde øje med oliestanden et par gange om ugen og hvis oliestanden stadig stiger, så skal motoren opdateres.

Meeeeen, måtte sku også have fat i Suzuki Danmark, FDM, Applus+, diverse andre suzuki-værksteder før de fik lettet røven i Frederikssund...

Måske din har det samme problem??
8. jan 2009 13:56  

6

Jeg har ligeledes har et lignede problem.

Min olielampe blinker i 45-60 sekunder hver gang bilen startes og køres. Jeg ringede til Suzuki i Struer, som ikke lige kendte problemet. Efter lidt undersøgelse fandt de frem til at det er fordi at bilens interne computer ikke er blevet informeret om at den har været til service, og fået skiftet olie.

Jeg har endnu ikke været forbi forhandleren, da det var en "mindre og ubetydelig fejl, der kunne rettes ved lejlighed"

Men jeg må da indrømme at jeg bliver lidt bekymret når jeg læser ovenstående smilie
8. jan 2009 18:30  

7

har svaret.. havde samme problem.. det er filteret som skal renses mener jeg hehe.. det står os i jeres bog, prøv a kigge i den en anden gang ;)
//Syrekurt - \Also known as Klinke, Diesel/
8. jan 2009 21:06  

8

syrekurt skrev:
har svaret.. havde samme problem.. det er filteret som skal renses mener jeg hehe.. det står os i jeres bog, prøv a kigge i den en anden gang ;)


Hvor står det? I min bog står:

Hvis denne lampe blinker, mens motoren kører skal du skifte motorolie...... når olien er skiftet skal lampen nulstilles ...
8. jan 2009 21:16  

9

Biler med partikelfilter(DPF) bruger ofte diesel til at brænde/ rense filteret og det eneste sted at det kan komme fra er indsprøjtningen, derfor kommer der rest diesel i olien, og hvis kørsels mønsteret ikke er optimalt for dette system, skal olie skiftes oftere. Ser det også på andre motorer.
Hurra for miljøet smilie
[Slettet bruger]
steffen55
8. jan 2009 21:50  

10

Lsp skrev:
syrekurt skrev:
har svaret.. havde samme problem.. det er filteret som skal renses mener jeg hehe.. det står os i jeres bog, prøv a kigge i den en anden gang ;)


Hvor står det? I min bog står:

Hvis denne lampe blinker, mens motoren kører skal du skifte motorolie...... når olien er skiftet skal lampen nulstilles ...

det er til bez modellen, der stor lige under "OBS til diesel modeller" eller sådan noget hehe
//Syrekurt - \Also known as Klinke, Diesel/
8. jan 2009 21:55  

11

Det eneste sted dieselen må ryge retur er i tanken. Det er da noget rigtigt pis de bilder dig ind der. Hvis der kommer brændstof i olien, så er der helt klart noget galt.
8. jan 2009 21:59  

12

ja kan heller ik forstå hvorfor de skriver det... har os sagt til dem at de skulle prve bogen inden de hendvænder sig herinde :P
//Syrekurt - \Also known as Klinke, Diesel/
8. jan 2009 22:21  

13

syrekurt skrev:
Lsp skrev:
syrekurt skrev:
har svaret.. havde samme problem.. det er filteret som skal renses mener jeg hehe.. det står os i jeres bog, prøv a kigge i den en anden gang ;)


Hvor står det? I min bog står:

Hvis denne lampe blinker, mens motoren kører skal du skifte motorolie...... når olien er skiftet skal lampen nulstilles ...

det er til bez modellen, der stor lige under "OBS til diesel modeller" eller sådan noget hehe


Ja det kan jeg nu ikke lige finde. Har du evt. side tal?

Det jeg skrev før står under (for modeller med dieselmotor med DPF) så jeg vil da mene jeg har læst det rigtige sted.
9. jan 2009 14:43  

14

For lige at give en lille opdatering, så fik jeg fat i importøren i går som sagde at jeg OMGÅENDE skulle køre den på værksted og få skiftet olien. Inden jeg når derop, har importøren ringet til værkstedet og givet dem noget af en overhaling!

Jeg må flere gange bede dem om at måle op, hvor meget olie de tapper af den og da svaret kommer: 4,7 L! + den ½ L. de tappede af sidst + det olie bilen ellers måtte have forbrugt efter det sidste service for 3-4 måneder siden = over 2 L. olie for meget i bundkarret!!!

Det giver altså næsten 40% diesel i olien og det er der sku ingen motor der har godt af smilie Pakningerne har ikke skide godt af dieselolie, for slet ikke at snakke om lejerne!

Status er lige nu at jeg har forlangt udskiftning af motoren, da jeg overhovedet ikke kan vide mig sikker på hvordan dens tilstand er - jeg afventer opringning fra Suzuki Danmarks Servicechef om netop denne problematik.
10. jan 2009 00:18  

15

jeg havde to mekanikere ude og se det, og de sagde som der stod i bogen hehe
//Syrekurt - \Also known as Klinke, Diesel/
10. jan 2009 08:42  

16

Håber at du har heldet med dig og får skiftet motoren. Det lyder som om at der er nogle der har sovet gevaldigt i timen på det værksted....
Suzuki Swift 1.3 SOHC 16V
10. jan 2009 11:38  

17

Det lyder da bare slet ikke spændende det der smilie
Jeg ville helt sikkert også forlange at få skiftet motoren, Nu har jeg ikke forstand på disel motorer, men hvordan fanden kan der komme disel i olien i bundkarret smilie
Der er sku da noget helt galt der. De fleste diselmotorer plejer til gengæld at bruge lidt olie så vidt jeg ved.
10. jan 2009 18:48  

18

syrekurt skrev:
jeg havde to mekanikere ude og se det, og de sagde som der stod i bogen hehe


Så prøver jeg lige igen, HVOR står det! indtil videre har jeg ikke fundet det i min manual!

Jeg kan så i mellem tiden fortælle at min Swift ikke fejler noget, det er simpelthen bare pga. jeg laver så mange koldstart og ikke kører så lange ture og derfor bliver mit olie hurtigere slidt.
10. jan 2009 22:56  

19

KU8 skrev:
Det lyder da bare slet ikke spændende det der smilie
Jeg ville helt sikkert også forlange at få skiftet motoren, Nu har jeg ikke forstand på disel motorer, men hvordan fanden kan der komme disel i olien i bundkarret smilie
Der er sku da noget helt galt der. De fleste diselmotorer plejer til gengæld at bruge lidt olie så vidt jeg ved.


Jeg har heller aldrig hørt noget om at dieselen skal kunne komme ned til olien. Det lyder komplet vandvittigt.

Jeg har endda lige været på skole i bl.a. diesel og har sjovt nok ikke hørt det mindste om det
25. feb 2009 22:32  

20

Lsp skrev:
syrekurt skrev:
jeg havde to mekanikere ude og se det, og de sagde som der stod i bogen hehe


Så prøver jeg lige igen, HVOR står det! indtil videre har jeg ikke fundet det i min manual!

Jeg kan så i mellem tiden fortælle at min Swift ikke fejler noget, det er simpelthen bare pga. jeg laver så mange koldstart og ikke kører så lange ture og derfor bliver mit olie hurtigere slidt.


Helt korrekt, dette er én af måderne, diesel kan havne i olien!

Nu er det i en anden boldgade, men på en traktor, der bruges til traktortræk fx, ses dette også. Disse motorer er skruet så meget op i indsprøjtningsmængden, at de kun forbrænder rent ved fuld belastning - så ved koldstart og tomgang, ryger der så meget diesel ind, at noget af den ikke komprimeres/forbrændes, men smutter forbi stempelringene og ergo ender i olien. Dette problem er naturligvis ikke nær det samme på en produktionsdieselbil med computerstyring, men ved mange koldstarter og korte ture, kan denne problematik sagtens forekomme.

Kører du KUN lange ture i din bil, forstår jeg din bekymring. Er det kun korte ture, har dit værksted ret i deres påstulat.

Held og lykke med opgaven - kom gerne med en opdatering smilie
1.3 DDiS GL-A
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio