logo banner
5. nov 2007 19:38  

TIP: superCharger eller turbo?


Hmm the main difference between a super charge and a turbo charge is where the energy to drive the compressor comes from.
Turbo uses waste energy of the exhaust gasses being pumped out of the engine to spin a turbine that drives the compressor.
Super charger uses BHP YES BHP to drive it, typicaly sapping 60% of the power! yes its true folks!. Think of what happens when you turn on your high beams when your cars idling. yes pointing out the obvious that you need to stress your engine harder with a supercharger to get the same gains as a turbo!

Small engines gains are very small so everyone with sense uses a turbo, Drag racers use super chargers because with a turbo after its dumped(changing gear) it takes time to spool(turbo lag) whereas a supercharger is linked to RPM therfor already spinning at correct speed for gear selected....super chargers deliver low down torque but are restrictive at the upper end.

Turbo's come in different sizes, small ones spool quicker but are restrictive at the upper end and overspin at high rpm. bigger turbos developme more flow but take longer to spool but don't overspin towards the top end.

On the mk3 supra turbo automatic the gearbox can change gear fast enough there is no need to dump between gears. This makes it seriously fast, also the auto's stronger than the manual so can withstand more mods.
- Mojo -
Software Engineer

Uploadet fil

5. nov 2007 21:13  

1

Der blir ævlet og ævlet om turbo'er i den her klub siden den blev stiftet, men der er sku stadigvæk ingen der har haft nosserne til at gå igang smilie
5. nov 2007 21:17  

2

Ja ja det har jo ikke noget med nosser at gøre, men det er fandme for dyrt at starte tuning på en swift. Så skal man næsten starte på en sport eller en Ibiza FR som du har RpR..
6. nov 2007 08:06  

3

RpR skrev:
Der blir ævlet og ævlet om turbo'er i den her klub siden den blev stiftet, men der er sku stadigvæk ingen der har haft nosserne til at gå igang smilie


Det var da et underligt indlæg... - Fra en der har valgt at forlade mærket og bare dukker op på siden af og til og klynker lidt... smilie
In Tha Hizzle 4 Shizzle My Nizzle!
7. nov 2007 14:59  

4

MÅSKE - bare MÅSKE smilie

Har det også lidt at gøre med at, hvad enten du vælger kompressor el. turbo-løsning til en swift, så bliver det smilie-dyrt OG ulovligt smilie

Så MÅSKE derfor er der ikke nogen, der har startet et projekt endnu smilie
7. nov 2007 20:12  

5

undskyld det generer nogen så meget men fandt det bare på nettet og tænkte at der måske var en som også søgte svaret på forskellen?

move along citizen
- Mojo -
Software Engineer

Uploadet fil

7. nov 2007 20:14  

6

Jeg kender by the way 2 som har turbo på deres swifts og den 3. er på vej. amen
- Mojo -
Software Engineer

Uploadet fil

7. nov 2007 21:14  

7

Jeg tror såmænd ikke det var tænkt som kommentarer til dig Mista Mojo... (ikke min under alle omstændigheder smilie)
Det var mere et prik på skulderen til RpR, om at det er unødigt at han kigger forbi som han gør, og taler i tunger om hvor fantastisk det er at køre Seat.... (Det var det jeg tænkte...)
In Tha Hizzle 4 Shizzle My Nizzle!
8. nov 2007 07:36  

8

inno lollo det var også til rpr
- Mojo -
Software Engineer

Uploadet fil

16. nov 2007 15:31  

9

Jeg beklager da at der tilsyneladende er nogen der har ondt i røven over at jeg har skiftet swiften ud, men det ændrer da stadigvæk ikke ved at der siden swiften dukkede op er blevet snakket turbo og kompressor, men kun en (Flemming J, der desværre opgav projektet og fortsatte på en bimmer istedet) der har kastet sig ud i det.
Jeg kigger skam ik forbi for at fortælle jer hvor herligt det er at køre Ibiza, men fordi jeg har haft en Swift i 2år og dermed mener jeg kan bidrage med erfaringer.

Det være sagt, så skal det da ikke være nogen hemmelighed at Swiften blev skiftet ud fordi jeg trængte til noget med flere hypper. Og en Sport var ganske enkelt for dyr i forhold til hvad man fik for pengene + der kunne ikke monteres træk.
16. nov 2007 22:16  

10

RpR-> Hvad end de andre siger så synes jeg du virker som en fin person smilie Og det gør ikke mig noget du skriver... heh
//imp
*grå er det nye sort - bare lysere
24. jan 2008 20:40  

11

hejsa..
jeg er ikke swift kører, men suser rundt i en golf. derfor er jeg normalt at finde på ClubGolfDanmark's hjemmeside.

men nu var jeg så lige i gang med at undesøge forskellen på at køre med kompresseor kontra supercharger og i den forbindelse herinde for at finde oplysninger.

jeg synes dog lige at jeg vil kommentere lidt på ovenstående indlæg... smilie

hvad angår at montere en turbo eller kompressor på en bil som ikke er født med det:
jeg kan dæl'me da godt forstå at folk holder sig tilbage i den henseende og nøjes med at drømme og diskutere emnet... smilie
pr. defination siger SKAT at man har oversteget de 20 % hvis man gør den slags og derfor skal man betale ny afgift af den model man så har 'opdateret' til uden at man får modregnet den afgift der allerede er betalt på bilen..
kort sagt: så er den slags øvelser kun for folk med for mange penge smilie
det vil altid langt bedre kunne betale sig at sælge den bil man har og så købe den model man ønsker.. så får man jo også den 'ægte' vare smilie

man kan selvfølgelig altid bare gøre det og undlade at oplyse myndighederne om det, men det kan blive en endnu dyrere affære hvis man bliver hevet ind til siden af politiet eller man kommer i en ulykke (så finder man nemlig ud af at forsikringen heller ikke dækker mere) eller det på anden vis bliver opdaget.. smilie

venlig hilsen preben
24. jan 2008 20:50  

12

Tak for besøget smilie det er godt at få den side af sagen også smilie
smilie Venter forventningsfuldt på foråret smilie
25. jan 2008 18:51  

13

RpR - Er du ikke også medlem på MopedGallery? smilie
Swiffer - Gives Stearing a Whole New Meaning ! ;D
Forum billede
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio