logo banner
7. sep 2007 21:07  

Moment til montering af fælge

jeg skal have et par originale fælge på bilen i morgen i stedet for mine stålfælge... Men hvad sgu ikke hvad moment de skal have (eller hvad man siger). Min far har en moment nøgle, men hvad er momentet?

Håber en kan hjælpe med et hurtigt svar!
Elsker bare min Swift

7. sep 2007 21:08  

1

TeeJay skrev:
jeg skal have et par originale fælge på bilen i morgen i stedet for mine stålfælge... Men hvad sgu ikke hvad moment de skal have (eller hvad man siger). Min far har en moment nøgle, men hvad er momentet?

Håber en kan hjælpe med et hurtigt svar!

Moment 11 - husk at spænde efter når du har kørt et par hundrede km smilie
Var det hurtigt nok smilie smilie
Man bliver aldrig helt færdig med sin SWIFT smilie smilie smilie
Mikael Stoustrup
7. sep 2007 21:54  

2

Jeg ville nu give dem moment 12. 12 kg er fint.
7. sep 2007 22:24  

3

Og da de fleste momentnøgler måler i Nm vil det sige et sted mellem 110 - 120 Nm smilie
1,3 GL-A, 3 dørs, standard udstyr.
8. sep 2007 09:05  

4

Hold kæft i er gode... Der reddede i lige min dag
Elsker bare min Swift
22. okt 2011 10:22  

5

Jeg skal skifte til vinterdæk, og véd ikke, hvilket momenttal, der skal bruges. Suzuki Swift aut.gear 2007 1.3. Vinterdæk 175/65/15
Tak for hurtigt svar.
mvh Tovery
22. okt 2011 12:18  

6

Normalt bruger en ca 110nm ved tilspænding af alu-fælge.
Stårfælge tåler lidt mere.
Men sund fornuft. Og brug helst ikke møtrikpistol med slag ved den sidste tilspændig av alufælge. Det kan give meget besvær at få løs.

Set gerne hjulene til med møtrikpistol på lidt lavere tryk, sådan at en kan gå efter og spænde til for håndkraft.

Har lige skiftet fra sommer til vinterhjul på vores 5 firmabiler. Og for at sige det sådan. Om 3 af dem var punkteret, ville de aldrig fået hjule af med det verktøj der var i bilen. Åbenbart er sommerhjulene monteret med møtrikpistol, slag og for meget tryk. For selv om jeg stod på den ene side af hjulkrydsverktøjet og hoppet med mine 100kg, var de ikke til at få løs. Først når jeg fik et langt rør ind på værktøjet kunne jeg løsne dem.

En anden smart ting når en skifter hjul er at komme lidt kobberpasta på bolte/møtrikker. Det forhindrer at de ruster fuldstændig til i løbet af vinteren.
Lige ens, brug en stålbørste og børste let af den fladen af fælgen der vender ind mod festet på bilen. Og børste også væk rust på fæstet mod bilen.
På en af firmabilene var hjulet rustet så fast at selv med alle bolte ude, var hjulet ikke til at få løs. Blev nødt til at slå med en meget stor træblok utallige gange inden hjulet gav slip.
22. okt 2011 12:20  

7

Den blev lidt lang den post. Opsummeret ved hjulskift.

-Børste ren med en stålbørste de dele af fælgen og bilen der møder hinanden. (Omkring hjulbolte/hullerne)
-Kom noget kobberpasta på bolte/gevind.
-Træk til med ca 110nm på alufælge.
-Ved brug af møtrik pistol, stadig smart at selv trække til sidste del med håndkraft.
-Efterspænd med håndkraft alle hjul efter 100 kørte kilometer.
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio