logo banner
10. dec 2012 23:21  

Motor fyldt med dieselolie i sumpen

Hej Forum

Jeg er den "lykkelige" ejer af en Suzuki Swift DDIS fra 2009. Jeg har passet mine services og har et korrekt kørselsmønster til en motor af denne type (kører 120 km pr. dag).
Forleden da jeg kom hjem, bemærkede mente min kæreste at den lugtede meget af diesel. Vi var på det tidspunkt ude at handle ind og besluttede at køre den hjem og sende den til mekaniker.
Så langt nåede vi ikke. Efter at have startet fra et lyskryds, kom der en ubehagelig klonk lyd og motoren begyndte at tage omdrejninger. Den kunne ikke standses ved at dreje nøglen, så det eneste der var at gøre var at sætte den i gear og slippe koblingen hurtigt, for at få den til at dø.
Det lykkedes, men den stank og der stod røg ud af motorrummet.
Nu har den været til mekaniker og han mener at det skyldes et utæt brændstoffilter, der har forårsaget at højtryks pumpen er gået i stykker.
Kan det passe?

11. dec 2012 10:40  

1

Jeg har flere gange før i tiden oplevet at en defekt disel pumpe har fyldt motoren med disel, men aldrig fordi brændstof filteret var defekt. smilie
11. dec 2012 11:43  

2

hej allesammen jeg har lige siddet kigget på de nye medlemmer af klubben men ikke en eneste vil skrive vor fra i danmark de kommer er det for at i er bange for at andre medlemmer skal opsøge jer eller hvorfor. jeg hilser altid når jeg møder en swift men heller ikke her er der er der noget at hente nå skit det bestemmer man jo også selv.
kan i have en rigtig god jul alle sammen og et rigtig godt swift år
11. dec 2012 13:07  

3

Hvor mange km har den på bagen?
jeg er lebbe.. deal with it boys!!!!
11. dec 2012 15:08  

4

Til svar nr. 2
Klikker du på folks profil så vil du i 95% kunne se hvorfra de kommer, samtidig har jeg tit set efter andre Swifter for at hilse men kan ikke se om der bliver hilst tilbage. smilie
12. dec 2012 12:50  

5

Hej igen

Nej den køber jeg heller ikke, men man må forholde sig til hvad man får oplyst. Hvad der derimod er mere sandsynligt er, at det er en pakdåse i pumpen der er sprunget læk. Dieselen er derefter dryppet ned i sumpen, hvor det efterhånden er akkumuleret. Der skulle sidde et ræøggasrør ved knastakslen der herefter har fungeret som en hævert, hvilket har bevirket at motoren er blevet mættet med diesel.
Bilen har kørt 130000 km.
30. dec 2012 16:34  

6

Som en lille opfølger på min tråd, kan jeg hermed meddele at min bil ser ud til at køre fint igen.
Jeg kan berette, at det at vælge mekainker i høj grad handler om tillid. Jeg havde ret i min antagelse og derfor har jeg i dag sparet 10000 kroner.
Da problemet opstod, fik jeg at vide fra den første mekaniker at det var en defekt dieselpumpe og at det ville blive mindst 12000 kroner for en udskiftning.
Jeg valgte at få ham til at skifte olien på min motor og så ellers klargøre den, så den var i stand til at køre 500 m ned til en anden mekaniker jeg har brugt tidligere.
Han havde en mere pragmatisk holdning til det og startede bilen, for at se hvor dieselen kom ud. Det viste sig ganske rigtigt at fejlen kunne lokaliseres til området omkring pumpen. Denne mekaniker, der nu kiggede på bilen, havde ikke adgang til Suzuki"s "expertpanel" på nettet. Alligevel kendte han en anden kollega, der kunne oplyse at Suzuki tidligere havde erfaret at pumpen på nogle modeller kunne være dårligt monteret med et problem som mit til følge. Alt han behøvede var at spænde 4 skruer, der havde raslet løs.
Heldigt for mig at problemet kunne løses så hurtigt, men utroligt dårligt at man ikke som det første tjekker om der står noget om et sådan problem på nettet (som vi andre "ikke mekanikere" ikke har adgang til). Man burde forvente at når man tager en Suzuki med til et autoriseret værksted, skal de leve op til en vis standard sat af Suzuki.
Yderligere meget dårligt at man fra Suzuki"s side ikke har sørget for at kommunikere en sådan besked ud til de respektive mekanikere i deres fold. Jeg er utroligt skuffet over at man ikke får bedre behandling, når man køber en ny bil og tager den til de respektive services.
Konsekvensen af min løse pumpe kunne i dag have været at jeg i bedste fald ikke havde nogen motor. I værste fald kunne jeg være død: Forestil at man kommer kørende på motorvejen i 5. gear med 130 km/t og motoren pludselig begynder at tage omdrejninger. Man har ikke meget tid til at reagere og hvis der samtidig opstår kø, kan det blive svært at bremse den, ned inden det er for sent.
At vide om min første mekniker havde opdaget problemet når han stod med 4 løse skruer i hånden eller hovedløst havde skiftet pumpen med en stor regning til følge skal jeg her lade være uvist.
Dog har jeg erfaret at det er meget vigtigt at have tillid til den person der skal tage sig af din bil. I sidste ende kan det blive meget dyrt for dig.
6. apr 2013 22:11  

7

Sagde han noget om hvilke modeller? Nu bliver jeg da helt nervøs. Har en 1,3 2008...
9. apr 2013 23:53  

8

@ svar nr. 6:
Desværre er der alt for mange "reservedelsudskiftere" og alt for få mekanikere derude, så du har helt ret i at det at vælge mekaniker er langt hen af vejen et spørgsmål om tillid og mavefornemmelse. Dejligt at du fik løst problemet og tak fordi du meldte tilbage med erfaringen.

I øvrigt tror jeg nu ikke der var sket alverden hvis din bil var begyndt at tage omdrejninger ved 130 km/t, meget ka" man sige om den lille FIAT dieselmotor, men en raket er det bestemt ikke! smilie
Mvh.
Niels
17. jan 2017 23:26  

9

Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio